Mater Mater-ia The Protagonist is the idea of Feminine , Mother, Nature conceived as primordial energy, intangible matter , universal symbol of birth that like an invisible thread gives birth and wave human lives. Hence the poetics for this installation/performance site specific realised in two Different moments . By Valentini Falcioni.
The first part, inside a cave, called St. Margaret’s Red Cave situated in the wood of St. Mark’s hill and later, in December 2013, inside St. Emidio’s Tempietto in Ascoli Piceno Caves. First part St. Margaret’s Red Cave.
The Cave is situated at 1.200 mt above sea level and over the centuries this lair, characterised by slightly reddish walls, acted as dormitory, shelter for brigants and hideout for partisans. Inside the cave a land art experience and a performance were carried out with the aim to involve the natural elements of a landscape able to reflect its generative power. The cave, used in ancient times to host several rites propitiating fertility in this installation, with balls of hanging red thread becomes almost a motherly “womb” which takes and generates new life.
All contents © copyright 2013 Federica Amichetti. All rights reserved
Seconda parte Tempietto S. Emidio alle Grotte
La seconda parte della mostra si è sviluppata all’interno del Tempietto di S. Emidio alle Grotte di Ascoli Piceno. Il tempietto fu costruito negli anni compresi tra il 1717 ed il 1720-21. I temi sviscerati in una circostanza più agreste e naturalista, nel tempo sono stati ripresi, assorbiti e modellati dalla società cristiana, formando una sorta di filo rosso in grado di unificare gli uomini lungo un cammino di perpetua crescita cognitiva. Qui l’idea della Natura come Sacro viene inserita all’interno di un luogo sacro cristiano con una lunga storia legata al culto di S. Emidio. Qui l’istallazione principale è un video d’arte proiettato sopra le catacombe dietro l’altare, un video essenziale ma simbolico. Donne multietniche vestite di rosso, la veste rossa nella cultura araba viene indossata dai condannati a morte, sembrano uscire dalla catacombe, dalle fosse, e incamminarsi, lontano
piccoli momenti quotidiani ink su carta rosaspina e specchi
@federicaamichetti